امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۲
منتشر شده : تیر ۱۰, ۱۴۰۲ | ۹:۴۰ ق.ظ ­ ­ کد خبر:7464

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مطرح کرد: وضعیت مطلوب لرستان در بهره مندی از مناطق ویژه اقتصادی/کسب رتبه نخست شهرک سازی در کشور

گزارش : مریم مهری

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد لرستان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی ازنا گفت: در سطح کشور کشور ۶۹ منطقه ویژه اقتصادی مصوب وجود دارد که هم اکنون ۳۴ منطقه فعال و ۴۶ منطقه ویژه هم در حال اجرا هستند.

« فرزاد محمدی» در این بازدید که با حضور مسولان استان و اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: استان ما دارای ۳ منطقه ویژه اقتصادی مصوب و یک منطقه فعال است، همچنین یک منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره برداری در شهرستان بروجرد داریم که خوشبختانه از این حیث در قیاس با میانگین کشوری از وضعیت خوبی برخورداریم.

وی با بیان اینکه کل عرصه های شهرک های صنعتی کشور ۹۰۰ عرصه است و عرصه های فعال مناطق ویژه اقتصادی کشور هم ۳۴ عرصه هستند، ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی ازنا لرستان نیز یکی از مناطق ویژه فعال کشور است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به مزیت های عمده منطقه ویژه اقتصادی ازنا، اظهار کرد: یک مزیت عمده این منطقه، موقعیت جغرافیایی است که با سه استان صنعتی قم، اصفهان و اراک با شعاع ۲۰۰ کیلومتری در ارتباط می باشد و خوشبختانه به علت همین مزیت ها شاهد سرریز سرمایه گذاری از این استان ها به سمت منطقه ویژه اقتصادی ازنا هستیم.

محمدی گفت: در واقع قرار داشتن این منطقه در کریدور شرق به غرب ، عامل توسعه این منطقه خواهد بود.

وی یادآور شد: این منطقه در حقیقت مزیت لجستیکی دارد ، زیرا فاصله آن تا ریل ۸ کیلومتر است که می تواند در لجستیک منطقه و خدمات ترکیبی بسیار اثرگذار باشد و مزیت منطقه را بالا ببرد.

وی تصریح کرد: با وجود چنین شرایطی،
امکان توسعه منطقه وجود دارد، محدوده فعلی منطقه ۷۱ هکتار و ۱۰۰ هکتاری مربوط به فولاد ازناست که شامل فاز اول منطقه می باشد که اجرایی شده و مساحت حدود ۲۰۰_ ۳۰۰ هکتار مابقی که در طرح توسعه ، وارد فاز اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت اجرای طرح توسعه این منطقه، تاکید کرد و گفت: اگر ۳۵۰ هکتار به منطقه ویژه اقتصادی اضافه شود، می تواند منطقه ویژه اقتصادی ازنا به مناطق ویژه رده دوم کشور برسد.

محمدی اضافه کرد: مزیت دیگر این منطقه در حوزه انرژی است زیرا یک خط تبادل انرژی از پست شازند به مسافت ۳۵ کیلومتر ایجاد شده است که حلقه مفقوده آن، ایجاد یک پست ۲۳۰ کیلوولت است که می تواند ظرفیت ویژه ای برای توسعه هرچه بیشتر منطقه اقتصادی و شهرستان ازنا باشد و مشکل برق در این منطقه وجود نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش های صورت گرفته در سطح استان، ظرف یکسال گذشته ظرفیتهای توسعه معادل تمام سالهای گذشته در منطقه ویژه اقتصادی ازنا ایجاد شده است که یک ظرفیت بی بدیل است.

محمدی گفت: مزیت دیگر منطقه هم منابع آبی است که آب ۱۱۳ لیتر بر ثانیه منطقه است که با سیستم تله متری موجود، هدررفت آب ندارد ولی لازم است پیگیری های لازم برای محدودیت برای منابع آبی که وضع شده، رفع گردد و ماهم پیگیری های لازم را برای کار مربوط به تبصره ۸ ماده قانون ۱۴۰۲ برای استفاده از منابع آبهای نامتعارف است را از طریق استان، پیگیری خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ضمن اشاره به بخش دیگری از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی ازنا، اظهار کرد: زیرساخت اصلی منطقه وجود ۱۵۲۰ متر مربع انبار مسقف می باشد و همین سازه ساختمانی هم اکنون ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

محمدی افزود: این منطقه دارای انبار روباز  سه هزار متر مربعی و ساختمان گمرک ۶۰۰ متر مربعی است و تصفیه خانه فاضلاب آن نیز  ۶۰۰ مترمکعب می باشد.

وی ادامه داد: همچنین امکانات حمل و نقل و آتش نشانی ، باسکول و مونیتورینگ نیز در این منطقه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به اینکه میانگین حداقل دستمزد در خارج کشور حدود ۱۵۰۰ دلار است، گفت: با فرض ده میلیون تومان برای دلار پنجاه تومان ، سهم دستمزد در کشور ما ۲۰۰ دلار است که در قیمت تمام شده فعالیت های اقتصادی، بسیار به صرفه خواهد بود و خودش یک مزیت است چون قیمت نیروی کار نیز یک شاخص مهم برای سرمایه گذاری بخصوص سرمایه گذاری خارجی در کشور و استان است.

محمدی اضافه کرد: در فاز اول منطقه ویژه اقتصادی ازنا ۳۹ قرارداد در این منطقه وجود دارد که ۱۳ واحد مستقرند، ۸ واحد راکد هستند و ۱۸ قرارداد هم در مرحله طرح و اجرا می باشند و اشتغال ایجاد شده در منطقه ۶۱۲ نفر می باشد.

وی اظهار کرد: سرمایه گذاری ارزی صورت گرفته ۳۱۳ میلیون دلار و سرمایه گذاری داخلی در منطقه ۳۷۸ میلیارد ریال می باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یادآور شد: از واحد ۵ بزرگ صنعتی که در شهرک های صنعتی داریم، ۲ واحد بزرگ با اشتغال زایی زیاد یعنی گداز قطعه کیا و بایر افلاک در منطقه ویژه اقتصادی ازنا مستقر هستند.

محمدی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در دولت سیزدهم در این منطقه نیز گفت: ۴ طرح بزرگ در دولت سیزدهم در منطقه در دست اجراست و در مجموع
۳۹۰۰ میلیارد تومان طرح است که در دولت سیزدهم در همین منطقه اجرایی می شود و البته طرح های شاخص هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر در منطقه ویژه اقتصادی ازنا، پایانه صادراتی سوخت دارد ولی از آنجا که در سنوات گذشته، دستگاه های سوختی زیادی در منطقه و در سطح استان تردد داشتند و امکان بروز سانحه، آتش سوزی و… داشت،خوشبختانه امروز
در ماه حدود ۱۰۰ ماشین در این منطقه مستقرند و فعالیت دارند که می توانند بعنوان گمرک نفتی استان کار کنند که اقدام بسیار ارزنده ای است و در این راستا نیز با دستگاه های مربوطه پیگیری ها و پیشنهادات در دست بررسی و اقدام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره صادرات صورت گرفته از این منطقه نیز گفت: از مجموع ۴۳ میلیون دلار صادرات استان، حدود ۴۰ درصد یعنی بیش از ۱۷ میلیون دلار مربوط به این منطقه است و تلاش داریم که واردات واحدها هم از اینجا صورت بگیرد.

محمدی با بیان اینکه خدمات منطقه اقتصادی بسیار گسترده هستند، اضافه کرد: البته واحدهایی مانند کاشی جم، فروآلیاژ ازنا، داروسازی اکسیر و… که خارج از منطقه هم فعالیت می کنند از مزیت های منطقه مثل معافیت گمرکی، ارزش افزوده استفاده می کنند.

وی با اشاره به طرح توسعه و سایر برنامه های شرکت شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی ازنا گفت: خوشبختانه در سال گذشته رتبه نخست شهرک سازی در کشور را سال گذشته کسب کردیم و هم اکنون نیز ۷۲ و نیم میلیون پیمان سپاری صورت گرفته است.

محمدی اظهار کرد: در منطقه اقتصادی ویژه ازنا نیز در فاز پنجم ، طرح هایی در حال اجراست که شامل احداث ۲۳ و نیم میلیارد تومان عملیات خاکی و ۷ کیلومتر دیوار بتنی با ۱۸ میلیارد اعتبار است که عملیات خاکی ۵۲ درصد پیشرفت دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ شهرک در استان داریم، ۲ منطقه اقتصادی هم در استان فعالیت دارند ولی برای تکمیل آنها در سال جاری اعتبارات مصوب شهرکهای صنعتی باید بیشتر شوند چون باید در امسال ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد پست برق نیاز داریم تا طرف بازه زمانی دو ساله ،انجام شوند.


0 بار پسنديده شده است



تقویم شمسی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
۱۲۳۴۵۶۷
۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴
۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱
۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸
۲۹۳۰۳۱  

گزارش تصویری

بیانات مهم مقام معظم رهبری در خصوص مهار تورم و رونق تولید

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فرزند آوری

تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حجاب و بی حجابی

بیانات مهم مقام معظم رهبری در خصوص امر به معروف و نهی از منکر